Перша сходинка у світ хімії (7 клас)


       Для вчителя сучасний урок можна уявити айсбергом, де:

-       підводна частина (найбільша) – це підготовка учителя до уроку, яка передбачає необмежений час. Планування уроку та його підготовка вимагає від педагога залучання усіх професійних якостей і компетентностей: правильно та доцільно визначити змістовність уроку, його структуру, підібрати методи й прийоми навчання та контролю, інструментарій тощо.  Продукт цієї роботи – урок;

-         надводна частина (найменша) – це урок, який триває 45 хвилин. На уроці інтегрується спільна діяльність учителя та учнів, з метою досягнення поставленої мети та завдань, реалізації наскрізних змістовних ліній, передбачених програмою, формування предметних та ключових компетентностей школярів. Продуктом цієї діяльності стане новий виток знань, вмінь та навичок.

Тому,  поурочне планування  дозволяє чітко простежити структуру уроку, тему, мету, форми роботи і його зміст. Його наявність дозволяє вчителеві структурувати всі складові частини уроку, їх смислове та хронологічну послідовність, тимчасово розвантажуючи увагу педагога, дозволяючи концентрувати його на роботі класу.

Поурочний план – це особисте творіння кожного вчителя, але є певні аспекти його структури і змісту:

Ø  дата, нумерація уроку, відповідно до тематично-календарного планування;

Ø  тема уроку;

Ø  мета (освітня, розвиваюча, виховна);

Ø  тип уроку;

Ø  методи та прийоми навчання;

Ø  базові поняття, змістовні лінії, які реалізуються на занятті;

Ø  очікуванні результати навчальної діяльності здобувачів освіти;

Ø  супровід (обладнання, дидактичний  матеріал, електронно-інформаційне забезпечення);

Ø  технологічна карта уроку або хід уроку (основні етапи, види діяльності педагога та учнів, завдання тощо).

Девіз: «Хімія – наше життя, наше майбутне»

Епіграф:

Всі ми поєднуємо з хімічною наукою подальший прогрес у пізнанні світу, що нас оточує. І не може бути в наші дні спеціаліста, який міг би обійтися без знання хімії

                                            М. М. Семенов, академік, лауреат Нобелівської премії

Поурочне планування  вчителя хімії 

(розробки циклу уроків)

Вступ (5 годин)

1 - 2. Хімія – природнича наука. Хімія у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії.


3 - 4. Правила поведінки учнів в хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням хімічного кабінету та лабораторним посудом.


5. Практична робота 1. Прийоми поводження з лабораторним посудом, штативом і нагрівальними приладами. Виконання найпростіших лабораторних операцій.


https://docs.google.com/document/d/1nxjPEyw9kgkIPQdRygnVZQCe3h21IKGK/edit?usp=sharing&ouid=100510201829906824647&rtpof=true&sd=true


Тема 1. Початкові хімічні поняття (24 години)

6. Тіло. Речовина. Атом. Молекула.

https://docs.google.com/document/d/1c4IZlJJcFpLuJUgjbGjSLuFPOblOupFb/edit?usp=sharing&ouid=100510201829906824647&rtpof=true&sd=true

7. Як вивчають речовини.

https://docs.google.com/document/d/1HUuDBKndmRc1iLDrSXoYrwx6MCvKmgkJ/edit?usp=sharing&ouid=100510201829906824647&rtpof=true&sd=true

8. Фізичні властивості речовин.

9. Чисті речовини та суміші. Способи розділення сумішей.



10. Практична робота 2. Розділення сумішей.


12 - 13. Хімічні елементи, їхні назви і символи. Ознайомлення з періодичною системою хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Поширеність хімічних елементів у природі.



14. Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносна атомна маса хімічних елементів.



15. Прості та складні речовини. Метали й неметали. Металічні та неметалічні елементи, їх розміщення в періодичній системі.

16. Хімічні формули речовин. Багатоманітність речовин.

17. Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю елементів.

https://docs.google.com/document/d/18M6a5jhJeRWOG8m2xaZCsKLsoLBuQ0ao/edit?usp=sharing&ouid=100510201829906824647&rtpof=true&sd=true

МАНДРІВКА ПО ХІМІЧНИМ ПОНЯТТЯМ

Інформаційно-діагностичні або інформаціно-розвивальні картки можуть формуватися із завдань.



 v  Продовжити речення:

Сукупність певного виду атома  -___________________________________

v  Відгадай формулу речовини за тим, як вона читається. Поєднай логічні пари стрілочкою:

(NH4)24

 

кальцій три пе о чотири двічі

Fe(NО3)3

ен аш чотири двічі ес о чотири

Са3(РО4)2

кальцій о аш двічі

Са(ОН)2

ферум ен о три тричі




v Заповни порожні клітини числами, які відповідають розрахункам відносної молекулярної маси речовин

v  РОЗБІР ХІМІЧНИХ СИМВОЛІВ ТА ФОРМУЛ.

Визначити число атомів кожного хімічного елементу за записом:

 5 КСlО3                _______________________________________________________  - бертолетова сіль. Речовину використовують в піротехніці,  входить до складу горючої суміші в головці сирників.

4 СО(NН2)    ____________________________________ -  сечовина. Речовину використовують як азотне добриво. Продукт життєдіяльності живих організмів.

v  Перетворити схему хімічної реакції на рівняння. Вкажи суму усіх коефіцієнтів у рівнянні.

К  +  Н2О  →  КОН  +  Н2                           Сума _______________

Р  +  О2    →    Р2О5                                             Сума _______________

v  За якими ознаками можна розпізнати хімічну реакцію





Під малюнком напишіть, за якими ознаками  можна зробити висновок про те, що відбувається хімічна реакція
.

1._____________________________________                                                             

2. _____________________________________

 


Алгоритм складання матриці контролю та оцінювання навчальних досягнень

 учнів включає наступні дії:

-                          ознайомитися з основними Державними вимогами, які вказані при опануванні даної теми;
-                          сформулювати мету контролю;
-                          структурувати зміст навчального матеріалу;
-                          заповнити матрицю детальним змістом;
-                          визначити співвідношення окремих елементів;
-                          підібрати різнорівневі завдання;
-                          визначити змістовне та оцінне навантаження кожного завдання для створення шкали оцінювання перевірної роботи.

Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів 7 класу
до тем: «Вступ. Початкові хімічні поняття»

Очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності
Компонент
Зміст предметної компетентності
Рівень
називає
Знаннєвий

-     лабораторний посуд і основне обладнання кабінету хімії;
-    - хімічні елементи (не менше 20-ти) за сучасною науковою українською номенклатурою, записує їхні символи;  найпоширеніші хімічні елементи в природі
П о ч а т к о в и й
описує
Діяльнісний
-    якісний і кількісний склад речовин за хімічними формулами; явища, які супроводжують хімічні реакції
спостерігає
Діяльнісний
-    хімічні й фізичні явища
наводить приклади
Знаннєвий
-    простих і складних речовин, хімічних явищ у природі та побуті
знає і розуміє
Знаннєвий

- правила поведінки учнів у хімічному кабінеті та правила безпеки  під час роботи з лабораторним посудом і обладнанням кабінету хімії;
С е р е д н і й
розрізняє
Діяльнісний
- фізичні тіла, речовини, матеріали, фізичні та хімічні явища, фізичні та хімічні властивості речовин, чисті речовини і суміші, прості й складні речовини, металічні та неметалічні елементи, використовуючи періодичну систему; метали й неметали, атоми, молекули
дотримується
Діяльнісний
-    правил поведінки учнів у хімічному кабінеті та правил безпеки  під час роботи з лабораторним посудом та обладнанням кабінету хімії
складає та визначає
Діяльнісний
-   формули бінарних сполук за валентністю елементів, план розділення сумішей
використовує
Діяльнісний
-   Періодичну систему як довідкову для визначення відносної атомної маси елементів
Д о с т а т н і й
виконує
Діяльнісний
- найпростіші лабораторні операції з використанням обладнання кабінету хімії за вказівкою вчителя
- найпростіші лабораторні операції з нагрівання речовин, розділення сумішей
обчислює
Діяльнісний
- відносну молекулярну масу речовини за її формулою; масову частку елемента в складній речовині та масу елемента в складній речовині за його масовою часткою, обираючи і обґрунтовуючи спосіб розв’язання
визначає
Діяльнісний
-   валентність елементів за формулами бінарних сполук
пояснює
Знаннєвий

- призначення лабораторного посуду та обладнання кабінету хімії,
- зміст хімічних формул, сутність закону збереження маси речовин, рівнянь хімічних реакцій
висловлює судження
Ціннісний
- про застосування хімічних знань та історію їхнього розвитку; доцільність марковання небезпечних речовин,  які  входять до складу харчових продуктів і побутових хімікатів; 
- про багатоманітність речовин та значення закону збереження маси речовини
В и с о к и й
виробляє власні ставлення
Ціннісний
-   до природи як найвищої цінності

робить висновки
Ціннісний
-    щодо безпечного використання речовин, з урахуванням їхнього марковання;
-    на основі спостережень (за допомогою вчителя)
усвідомлює
Ціннісний
-    право на власний вибір і прийняття рішення
-    необхідність збереження власного здоров’я і довкілля при використанні хімічних речовин


                    

Мета уроку:
- перевірити якість засвоєння учнями основних понять хімії: фізичні і хімічні явища, чисті речовини й суміші, властивості простих речовин (металів та неметалів), визначити рівень засвоєння програмного матеріалу за курс 7 класу та  шляхи подальшої корекції знань учнів;
- визначити ступінь сформованості  умінь і навичок учнів складати формули бінарних сполук, роботи з тестовими завданнями різного формату (з одною правильною відповіддю, на відповідність, послідовність дій та об’єктів вивчення хімії), розв’язувати розрахункові задачі на визначення масової частки елементу в складній речовині, складати рівняння хімічних реакцій;
- виховувати відповідальність за свою навчальну діяльність, самостійність.

Тип уроку: контроль знань, умінь та навичок.


Науково–методичний супровід: Періодична система хімічних елементів Д.І.Мендєлєєва, завдання контрольної роботи (2 варіанта).


Структура уроку
1. Повідомлення теми та мети уроку.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
3. Перевірка знань фактичного матеріалу та основних понять, глибини їх усвідомлення; використання теоретичних знань у стандартних та змінених умовах:
1) інструктаж щодо виконання контрольної роботи та її оформлення;
2) контроль знань, умінь та навичок учнів (самостійне виконання завдань перевірної роботи).
3) збирання  робіт, їх перевірка, оцінювання, аналіз.
4 . Підсумки уроку.



Матриця контролю та оцінювання 

Зміст питання, який підлягає контролю
Варіант
1
Варіант
 2
Бали
Визначення валентності елементу за формулою бінарної сполуки
1
В
Г
0,5
Розрахунок масової частки елементу в складній речовині
2
А
В
0,5
Розрахунок відносної молекулярної маси речовини за формулою
3
Б
А
0,5
Визначення якісного та кількісного складу речовини
4
А
В
0,5
Розпізнавання формул простих та складних речовин
5
Б
А
0,5
Розуміння  запису хімічної формули речовини
6
А
В
0,5
Розпізнавання фізичного та хімічного явища
7
Г
А
0,5
Понятійний апарат (структурні одиниці речовини)
8
А
Г
0,5
Тестові завдання на послідовність (число протонів у ядрі)
9
1 – В
2 – А
3 – Г
4– Б
1 – А
2 – В
3 – Б
4 – Г
1
Тестові завдання на послідовність (валентність хімічного елементу в бінарних сполуках)
10
1 – В
2 – А
3 – Б
4 - Г
1 – В
2 – А
3 – Б
4 - Г
1
Тестові завдання на відповідність між реагентами та продуктами реакції
11
1 Д
2 – Г
3 – В
4 – А
1 - Д
2 – А
3 – Б
4 – Г
2
Скласти рівняння хімічних реакцій за схемами:
12
 а) 2K + Cl2  → 2KCl 
б) CuО + H2 → Cu + Н2O
а)  2Nа + Cl2  → 2NаCl
б) К2О + H2О → 2КOН
1
Завдання з відкритою формою відповіді (лабораторне обладнання)
13
Розділення суміші
Призначення хімічного обладнання
2
Розрахункові задачі (на визначення  відносної  атомної  маси хімічного елементу)
14
Флуор
9,28 ·10-26кг
1





7 клас
Контрольна робота № 1 
Варіант 1
Завдання 1–8  мають чотири варіанти  відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

1.        Визначте валентність Нітрогену в сполуці з Оксигеном NO2
А  ІІ                     Б  ІІІ               В  ІV                          Г  V
2.        Укажіть масову частку Оксигену в фосфор (V) оксиді P2O5  %)
А  56               Б  23               В 67                            Г 44
3.        Обчисліть та вкажіть відносну молекулярну масу речовини H2SO4,
А  96               Б  98               В  64                           Г  68
4.        Визначте число хімічних елементів і загальну кількість атомів в сполуці СН3СООК
А  4 та 8                                            В  4 та 6
Б 5 та 11                                             Г 6 та 11
5.        Укажіть ряд, який містить тільки прості речовини:
А СиО, Н2О, Н2                                           В  Си, К2S, МgО
Б Аg, Н2, Р4                                             Г  СиО, Н2О, К2S
6.        Визначте тип хімічної  формули сполуки, яка має запис НСl:
А  молекулярна                                В  структурна
Б  формульна одиниця                    Г електронна
7.        Виберіть ПРАВИЛЬНІ  приклади хімічних явищ:
1 випаровування води                     
2 за каламучення вапняної води під                    
дією вуглекислого газу                                          
3 обвуглювання скалки                                         
4 замерзання води у річці                                      
5 виготовлення посуду зі скла
6 іржавіння цвяхів
А  1, 2,5
Б  2, 3, 4
В  1, 4, 6
Г  2, 3, 6
8.        Укажіть правильне твердження стосовно поняття «атом»:
А  найдрібніша хімічно неподільна частинка
Б  найдрібніша частинка хімічного елементу
В  носій властивостей елементу
Г  носій властивостей речовини
9.        Установіть послідовність зростання числа протонів в ядрі атомів хімічних елементів:
            А  Карбон
            Б  Калій         
В  Бор            
Г  Сульфур
10.    Розташуйте формули речовин у послідовності збільшення валентності металу з Оксигеном:
А  СаO
Б  PbO2
В  2О
Г  Мn2O7
11.    Установіть відповідність між вихідними речовинами та продуктами реакції:
1 Са та O2                                       А СаСl2
2 Са та Н2                                       Б СаС2
3 Са та S                                В СаS
4 Са та Сl2                                      Г СаН2              
                                               Д СаO
12. Складіть рівняння хімічних реакцій за схемами:
            а)  ? + Cl2    KCl                                                     б) CuО + H2 → Cu + ?
13. Складіть план розділення суміші, яка складається із води, олії соняшника та кухонної солі . Яке обладнання ви будете використовувати для цього?
14. Середня маса атома хімічного елемента дорівнює 3,15508 · 10-23г. Визначте цей хімічний елемент, ураховуючи, що маса атома Карбону дорівнює
1,993 ·10-26кг.



7 клас
Контрольна робота № 1
Варіант 2.
Завдання 1–8  мають чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
1.      Визначте валентність Хлору в сполуці з Оксигеном Cl2O7
            А  ІІ                     Б  ІІІ               В  V                Г  VІІ
2.      Укажіть масову частку Кальцію  в кальцій карбонаті CaCO3 (у %)
            А  50               Б  80               В  40               Г  20
3.      Обчисліть та вкажіть відносну молекулярну масу речовини Al(OH)3
А  78               Б  98               В  64               Г  44
4.      Визначте число хімічних елементів і загальну кількість атомів в сполуці СН3СООСН3
А  3 та 10                                           В  3 та 11
Б  5 та 11                                           Г  6 та 11
5.      Укажіть ряд, який містить тільки складні речовини
А  СиО, Н2О, Н2S                                      В  Си, К2S, МgО
Б  Аg, Н2, Р4                                            Г  СиО, Н2О, S8
6.      Визначте тип хімічної  формули сполуки, яка має запис Н – Сl:
А молекулярна                                 В  структурна
Б формульна одиниця                     Г електронна
7.      Виберіть ПРАВИЛЬНІ  приклади фізичних явищ:
1 розділення повітря на кисень та азот
2 виділення газу при нанесенні пероксиду водню на рану
3 розведення цукру в склянці з  чаєм 
4 кипіння води
5 горіння природного газу в побуті
6  виділення газу при додаванні в тісто оцту та соди
А  1, 3, 4
Б  2, 3, 4
В  1, 4, 6
Г  2, 3, 6

8.      Укажіть правильне твердження стосовно поняття «молекула»:
А  найдрібніша частинка хімічного елементу
Б  найдрібніша хімічно неподільна частинка
В  носій властивостей елементу
Г  носій властивостей речовини
9.      Установіть послідовність зростання числа протонів в ядрі атомів хімічних елементів:
      А  Літій
      Б  Кальцій
      В  Алюміній
      Г  Фосфор
10.  Розташуйте формули речовин у послідовності збільшення валентності неметалу з Оксисеном:
      А  СO
      Б  P2О5
      В  Н2О           
      Г  N2O3.
11. Установіть відповідність між вихідними речовинами та продуктами реакції
1  N2 та O2                                         А  3
2  N2 та Н2                                         Б  Са3N2
3  N2 та Са                                         В  Ва3N2
4  N2 та К                                          Г  К2N
Д  2
12.  Складіть рівняння  хімічних реакцій за схемами:
а)  Na + Cl2    ?                              б)   K2O + ?→ KOН
13. Вкажіть, яке хімічне обладнання зображено на малюнку
 та поясніть призначення вказаного лабораторного обладнання


 

14. Відносна атомна маса Феруму дорівнює 55,9. Визначте середню масу атома Феруму (в кг), ураховуючи, що маса атома Карбону дорівнює 1,993 ·10-26кг.




Бланк відповідей для завдань 1 – 11:
Прізвище, ім’я учня (учениці) ___________________________________________
Клас __________________                         Варіант_______________

А
Б
В
Г
1




2




3




4




5




6




7




8





9
А
Б
В
Г
1




2




3




4










10
А
Б
В
Г
1




2




3




4










 
11
А
Б
В
Г
Д
1





2





3





4














Аналіз контрольної роботи
з/п
ПІ учня
В
Кількість набраних балів за кожне питання
бал
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

1

















2

















3

















4

















5






































1
2
3
4
5
Зміст питання, який підлягає контролю
В
1
2
3
4
5
%

Визначення валентності елементу за формулою бінарної сполуки
1







Розрахунок масової частки елементу в складній речовині
2







Розрахунок відносної молекулярної маси речовини за формулою
3







Визначення якісного та кількісного складу речовини
4







Розпізнавання формул простих та складних речовин
5







Розуміння  запису хімічної формули речовини
6







Розпізнавання фізичного та хімічного явища
7







Понятійний апарат (структурні одиниці речовини)
8







Тестові завдання на послідовність (число протонів у ядрі)
9







Тестові завдання на послідовність (валентність хімічного елементу в бінарних сполуках)
10







Тестові завдання на відповідність між реагентами та продуктами реакції
11







Скласти рівняння хімічних реакцій за схемами:
12







Завдання з відкритою формою відповіді (лабораторне обладнання)
13







Розрахункові задачі (на визначення  відносної  атомної  маси хімічного елементу)
14








1 - зміст питання, який підлягає контролю;
2 – номер питання;
3 – номер варіанту;
4 – порядковий номер учня за списком
5 – визначення відсотка виконання певного запитання.
Позначення про виконання завдання:
+ завдання виконано правильно;
- завдання виконано неправильно;
v завдання виконано частково або є незначні помилки;
н до виконання завдання не приступив
Встановлення змісту корекційної програми, за результатами контрольної роботи:
-         визначення валентності елементу за формулою бінарної сполуки - __ учнів (__%);
-         розрахунок масової частки елементу в складній речовині __ учнів (__%);
-         розрахунок відносної молекулярної маси речовини за формулою ___ учнів (___%);
-         визначення якісного та кількісного складу речовини ___ учнів (___%)
-         розпізнавання формул простих та складних речовин ___ учнів (___%)
-         розуміння  запису хімічної формули речовини___ учнів (___%)
-         розпізнавання фізичного та хімічного явища ___ учнів (___%)
-         знання понять: структурні одиниці речовини ___ учнів (___%);
-          визначення протонів у ядрі атомів ___ учнів (___%);
-          визначення валентності хімічного елементу в бінарних сполуках___ учнів (___%);
-          визначення навичок складання рівнянь хімічних реакцій:
а) зв'язок між реагентами та продуктами реакції (___ учнів (___%);
б) визначення коефіцієнтів у рівнянні (___ учнів (___%);
- вміння визначити хімічне обладнання та посуд, вказувати його призначення -___ учнів (___%);
- вміння розв’язувати розрахункові задачі на визначення відносної атомної маси хімічного елементу (___ учнів (___%).-
                                                                                                                               






Комментариев нет:

Отправить комментарий