Методична скринька


ІV. Узагальнення досвіду

Охоплення методичною роботою на шкільному та районному  рівнях


Навчальний рік

Рівень

Дата, форма роботи

2017/2018 н.р.

шкільний

1.    Науково-методичний семінар (організатор) « Методика формування здоров’язберігаюої компетентності учнів на уроках природничо-математичного циклу», 21.02.2018.

2.    Доповідь «Профільне навчання – один із напрямків модернізації сучасної шкільної освіти (природнича галузь)», засідання педагогічної ради 02.11.2017.

3.    Доповідь «Значення інтеграції знань у формуванні наукової картину картини світу в єдності гуманітарного, математичного та природничого складників навчально-виховного процесу» засідання педагогічної ради, 26.04.20218.

районний

Доповідь «Контрольно-оцінна діяльність на уроках хімії як запорука підвищення якості природничої освіти», семінар учителів хімії Мелітопольського району, 15.11.20217.

обласний

 

2018/2019 н.р.

шкільний

1.    Доповідь «Прийоми педагогічної техніки на уроках природничо-математичного циклу»  на засіданні ШМО вчителів предметів природничо-математичного циклу, 30.10.2018.

2.    Доповідь «Пошук ефективних шляхів в системі роботи вчителя щодо створення умов для формування у учнів мотивації до навчання, самовиховання та саморозвитку» на засіданні педагогічної ради, 14.04.2019.

3.    Науково-методичний семінар (організатор)  «Наскрізні змістовні лінії як засади до створення цілісної картини світу: методика реалізації», 29.01.2019.

районний

Доповідь «Реалізація наскрізної змістовної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» на уроках хімії» на засіданні районного методичного об’єднання вчителів хімії, 13.02.2019

обласний

 

2019/2020 н.р.

шкільний

1.    Доповідь «Формування математичної компетентності під час розв’язання задач з хімії»  на засіданні ШМО вчителів предметів природничо-математичного циклу, 05.11.2019.

2.    Доповідь «Реалізація творчого потенціалу учнів шляхом компетентнісного та особистісного підходу на уроках предметів природознавчого циклу» на засіданні педагогічної ради, 13.11.2019.

районний

 

обласний

 

2020/2021 н.р.

шкільний

Виступ (з досвіду роботи)  «Компетентне використання інноваційних авторських ідей, знахідок та надбань вчителя, їх практичне втілення у освітній процес» на засіданні педагогічної ради, 15.04.2021.

районний, об’єднаної територіальної громади

1.    Доповідь «Моніторинг якості освітніх послуг в умовах карантину» на Онлайн-семінарі для адміністрацій закладів освіти  та відділу освіти Семенівської сільської ради 15.04.2021.

2.    Доповідь «Електронні портфоліо учнів/ класу з хімії в умовах карантину» на Онлайн-семінарі для учителів  закладів освіти  та відділу освіти Семенівської сільської ради 16.04.2021.

обласний

 

2021/2022 н.р.

шкільний

1.    Виступ «Звіт-аналіз результатів ДПА/ЗНО з хімії за період 2017-2021 роки. Шляхи покращення роботи щодо підготовки учнів до зовнішнього незалежного оцінювання», засідання ШМО вчителів предметів природничо-математичного циклу, 14.12.2021.

2.    Доповідь «Про роль STEM-освіти у і формуванні ключових компетентностей здобувачів освіти на уроках хімії» на засіданні педагогічної ради, 12.01.2022.

3.    Педагогічна майстерня «Траєкторія професійного зростання учителя в міжатестаційний період», засідання педагогічної ради, 16.02.2022.

 

об’єднаної територіальної громади

Доповідь «Структура ЗНО з хімії та стратегії  підготовки» на серпневому онлайн-вебінарі вчителів хімії закладів освіти Семенівської сільської ради, 27.08.2021.

 

обласний

 

















Кількість печатних робіт в фахових періодичних виданнях : 3 (2011, 2013, 2021)

Розробка уроку хімії з елементами STEM-технологіями “Подорож до країни Гіпсу» (7 клас)

                                               Постійна адреса публікації: 

http://testportal.ucoz.com/load/rozrobki_urokiv/urok_khimiji_z_elementami_stem_tekhnologij_podorozh_do_krajini_gipsu_7_klas/5-1-0-1289





Інформація про матеріали, які надсилаються для участі в конкурсі.

 

До якої номінації відноситься матеріал.

1. "Зорепад педагогічної майстерності"


 

 

Номінація "Зорепад педагогічної майстерності"

 

Назва матеріалу

Чітка та зрозуміла. Вказати клас та навчальний предмет.

 

 

Урок хімії  з елементами STEM-технологій  «Подорож до країни Гіпсу».

Урок розроблений для здобувачів освіти 7 класу.

 

Короткий опис матеріалу.

Буде вставлений на сайті як візитка конкурсного матеріалу.

Пошук нестандартних рішень  – це ознака учителя – новатора.

Для вчителя сучасний урок можна уявити айсбергом, де

-      підводна частина (найбільша), включає підготовчий етап і може тривати необмежений час. Планування уроку та його підготовка вимагає від педагога залучання усіх професійних якостей і компетентностей. Продукт цієї роботи – урок;

-    надводна частина (найменша) – це сам урок, який триває 45 хвилин. На уроці інтегрується спільна діяльність учителя та учнів. Продуктом цієї діяльності стане новий виток знань, вмінь та навичок.

Наданий інтегрований урок надає можливість з’ясувати зв'язок хімії з біологією, медициною, мистецтвом, математикою, інформатикою, сільським господарством; розглянути хімічні об’єкти та явища, пов’язані з однією сполукою - гіпсом; дослідити корисні сторони цієї речовини.

 

Новизна матеріалу

 

Використання інтегрованих уроків з елементами STEM-технології набувають широкого поширення і популярності завдяки раціональному поєднанню теоретичних знань з їх практичним застосуванням для розв’язання конкретних життєвих проблем. Тому проведення даного заняття спонукає учнів на створення певного матеріального або інтелектуального продукту.

Проведення нестандартних уроків викликає у учнів зацікавленість до вивчення хімії.

 

Актуальність матеріалу

 

Актуальність роботи полягає в необхідності оволодіння та впровадження  STEM-технологій в освітній процес, що дозволяє розвивати здібності учнів, їх  критичного мислення, залучати здобувачів освіти до дослідницької, аналітичної роботи, експериментування. Тобто вона створює основу для успішної самореалізації особистості.

Ключові слова конкурсного матеріалу.

.

Інтегрований урок хімії, початкові хімічні поняття, гіпс, складна речовина, хімічна формула, кристалогідрат, відносна молекулярна маса, інтерактивні завдання з хімії.


Урок хімії з елементами STEM-технологій «Подорож до країни Гіпсу»

Нині педагоги працюють в умовах нової моделі освіти, реалізації концепції «Нова українська школа», запровадження нових підходів, зокрема, STEM-освіти. 

Актуальність роботи полягає в необхідності оволодіння та впровадження  STEM-технологій в освітній процес, що дозволяє розвивати здібності учнів, їх  критичного мислення, залучати здобувачів освіти до дослідницької, аналітичної роботи, експериментування. Тобто вона створює основу для успішної самореалізації особистості і як фахівця, і як громадянина.

Слід зазначити, що STEM-освіта ґрунтується на інтеграції знань, кооперації умінь, залучанні великої кількості ресурсів. 

Місце в системі уроків при викладання хімії в 7 класі. Захід можна проводити як підсумково-узагальнюючий урок наприкінці опрацювання теми «Початкові поняття хімії».

https://docs.google.com/document/d/1BgQrm59gRHlzMbRdQx2Mtph5p_d2CJsh/edit?usp=sharing&ouid=100510201829906824647&rtpof=true&sd=true


ПРЕЗЕНТАЦІЯ до уроку хімії з елементами STEM-технологій «Подорож до країни Гіпсу»

https://docs.google.com/presentation/d/1S7UhBAohNkB5r-UIbTA2C6OjR4T1SEFs/edit?usp=sharing&ouid=100510201829906824647&rtpof=true&sd=true

 Проведення відкритих заходів як приклад поширення власного педагогічного досвіду


Дата проведення

Назва заходу, тема

Категорія учасників

Кількість присутніх

 

13.0 4.2019

Урок узагальнення та систематизації з теми «Класи неорганічних сполук»

учні 8 класу, молодий спеціаліст Сморж С.Р.

11

 

01.11.2019

Квест (хімічний етап)

учні  7-11 класів, члени ШМО вчителів предметів природничо-математичного циклу - 3

40

 

02.12.2020

Позакласний захід  до 1 грудня – Всесвітнього дня боротьби зі СНІДом та порозуміння з ВІЛ-інфікованими «СНІД – погроза людству».

учні 9 – 11 класів, вчитель біології Л.І. Колєва

19

 

16.03.2021

Урок-семінар «Мандрівка по основним поняттям хімії» (узагальнення і систематизація знань)

учні 7 класу, класний керівник З.З.Філіпцова

10 + 1

 

30.12.2021

Квест «Стежками новорічних пригод» (хімічний етап)

учні  7-11 класів, вчителі закладу

28


 Реалізація наскрізної змістовної лінії «Підприємливість

 і фінансова грамотність» на уроках хімії


Бізнес - це процес уміння давати і вміння брати, жити й давати жити іншим. Це взаємодія багатьох сил та інтересів.
Генрі Форд

Нажити багато грошей – хоробрість; зберегти їх – мудрість, а вміло витрачати – мистецтво.
Бертольд Авербах

В оновлених навчальних програмах з хімії,  затверджених наказами Міністерства освіти і науки України 07.06.2017 № 804 для учнів  7-9 класів та 23.10.2017 № 1407 для учнів 10-11 класів зазначено, що  компетентнісний підхід у навчанні, на відміну від предметного, передбачає інтеграцію ресурсів змісту курсу хімії та інших предметів на основі провідних соціально й особистісно значущих ідей, що втілюються в сучасній освіті: уміння вчитися, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська відповідальність, ініціативність і підприємливість. 
Для реалізації цих ідей виокремлено такі наскрізні змістові лінії:
·      екологічна безпека і сталий розвиток
·      громадянська відповідальність
·      здоров'я і безпека
·      підприємливість і фінансова грамотність.
Наскрізні змістові лінії послідовно розкриваються у процесі навчання й виховання учнів, є спільними для всіх предметів і корелюються з ключовими компетентностями.
Змістова лінія «Підприємливість і фінансова грамотність» націлює учнів на мобілізацію знань, практичного досвіду і ціннісних установок у ситуаціях вибору і прийняття рішень. У навчанні хімії такі ситуації створюються під час планування самоосвітньої навчальної діяльності, групової навчальної, експериментальної роботи, виконання навчальних проектів і презентування їх, розв’язування розрахункових і контекстних задач, вироблення власної моделі поведінки у довкіллі.
Розкриття змістової лінії потребує позитивних зразків із історії хімії, діяльності вчених і підприємців у галузі хімії, екології, фармакології, що засвідчують можливість розв’язування не лише теоретичних, а й практичних проблем хімії і хімічного виробництва.
Прикладами поєднання науки й підприємництва можуть стати вчені хіміки: Микола Андрійович Бунге діяльність, якого пов’язана з вдосконалення процесу виробництва цукру.  Альфред Нобель – шведський хімік, винахідник, підприємець та благодійник, головним винаходом і джерелом багатства якого став динаміт та використання його для гірничодобувної промисловості, будівництва тощо. Усвідомивши руйнівну силу свого винаходу і його смертельну небезпеку та щоб не залишитися в пам’яті нащадків «мільйонером на крові»,  А. Нобель заповідав використати його капітал на заснування премій за видатні досягнення в галузях медицини та фізіології, фізики, хімії, літератури й сприяння миру між народами і державами [2].
У результаті реалізації цієї змістової лінії учень усвідомлює важливість вивчення хімії; оцінює успіхи, досягнуті сучасним суспільством у хімічній науці, розробленні способів добування, переробки і застосування речовин як такі, що залежать від знань, умінь, ініціативи і підприємливості окремих особистостей і груп однодумців; переносить це ставлення на різні види своєї навчальної діяльності, поводження у довкіллі; свідомо обирає напрям навчання у старшій школі, виходячи з власних можливостей.
Реалізація наскрізних змістових ліній не передбачає будь-якого розширення чи поглиблення навчального матеріалу, але потребує посилення уваги до певних його аспектів. Провідні ідеї, на яких ґрунтуються наскрізні змістові лінії, втілюються в навчанні хімії як у теоретичному змісті курсу, так і в експериментальній діяльності учнів, під час розв’язування задач і завдань з реальними даними; виконання міжпредметних навчальних проектів, роботи з різними джерелами інформації; в позаурочний час вони реалізуються під час тематичних тижнів, участі в регіональних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах (у тому числі дистанційних) [1].
У навчальній програмі з хімії наскрізні змістові лінії винесено в окрему рубрику. У ній зазначені  питання, що дають змогу відповідно до наскрізної лінії навчання «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямувати зміст кожної теми:
в 7 класі  при вивченні тем:
 - закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій;
розв’язування розрахункових задач за темами «Масова частка елемента в складній речовині» та  «Масова частка розчиненої речовини»;
проблема чистого повітря;
- очищення води на водоочисних станціях та в домашніх умовах;
охорона водойм від забруднення.
В  8 класі при вивченні тем:
         -  розв’язування розрахункових задач за рівняннями реакцій;
значення періодичного закону.
В  9 класі при вивченні тем:
розчинність речовин, теплові явища, що супроводжують розчинення речовин;
електроліти й неелектроліти, поняття про рН розчину;
застосування якісних реакцій;
значення окисно-відновних процесів у житті людини, природі й техніці;
- типи хімічних реакцій: екзотермічні та ендотермічні, оборотні й необоротні;
швидкість хімічної реакції ;
поняття про полімери;
- переробка нафти;
 мило, його склад;
застосування органічних речовин;
хімічна наука і виробництво в Україні.
В Програмі 10 класу (рівень стандарту) (зі змінами, затвердженими наказом МОН України № 826 від14.07.2016) викладені наступні теми, на яких можна реалізовувати наскрізну змістовну лінію «Підприємливість і фінансова грамотність»:
·                  залежність властивостей речовин від складу і хімічної будови молекул;
розв’язування розрахункових задач:  виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів; виведення молекулярної формули речовини за загальною формулою гомологічного ряду та густиною або відносною густиною; за масою, об’ємом або кількістю речовини реагентів або продуктів реакції; обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму за кількістю речовини, масою або об’ємом реагенту, що містить певну частку домішок;
·             одержання органічних сполук: алканів, етену, етину, бензину,  етанолу, етаналю, аніліну та їх застосування;
·             взаємозв’язок між вуглеводнями;
·             реакція етерифікації;
·             найпоширеніші полімери та сфери їхнього використання;
·             роль органічної хімії у розв’язуванні сировинної, енергетичної, продовольчої проблем, створенні нових матеріалів.
В 11 класі  вказану наскрізну змістовну лінію рекомендовано розкривати на уроках з тем:
·             явище періодичної зміни властивостей елементів і їхніх сполук на основі уявлень про електронну будову атомів;
·             поняття про гальванічний елемент як хімічне джерело струму;
фізичні властивості металів на основі їхньої будови; застосування металів та їхніх сплавів.
·             алюміній і залізо: фізичні і хімічні властивості;
·             застосування неметалів,  водних розчинів гідроген хлориду, гідроген сульфіду, амоніаку;
·             властивості і застосування гідроксидів Натрію і Кальцію;
·             поняття про жорсткість води та способи її усунення;
·             обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один із реагентів взято в надлишку;
·             роль хімії у створенні нових матеріалів, розвитку нових напрямів технологій, розв’язанні продовольчої, сировинної, енергетичної, екологічної проблем [1].
Як бачимо, не всі теми мають відповідні ресурси змісту, отже, внесок хімії у реалізацію змістових ліній слід оцінювати реально, не намагатися притягнути їх «за вуха», і тим самим дискредитувати саму ідею.
Спочатку необхідно з’ясувати, що  таке «підприємливість» та «фінансова грамотність». В Вікіпедії вказано, що підприє́мництво, підприє́мницька дія́льність — самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність із метою досягнення економічних та соціальних результатів та одержання прибутку.  Підприємці — це люди, які займаються підприємництвом. Слід зазначити, що в Україні поняття «бізнес» і «підприємництво» сприймаються як слова - синоніми [3].
Вперше в науковий обіг поняття «підприємництво» було введено англійським вченим Річардом Кантільоном (16801734 рр.).
У вітчизняній економічній науці найповніше підприємництво окреслив З. С. Варналій: «Підприємництво як економічна категорія — є особливий тип господарювання, де головним суб'єктом є підприємець, який раціонально поєднує (комбінує) фактори виробництва на інноваційній основі і власній відповідальності, організує і керує виробництвом з метою одержання підприємницького доходу». Головна цінність цього визначення полягає в тому, що в ньому називається дві головні ознаки підприємництва: по-перше, це особливий тип господарника за своїми новаторськими здібностями; по-друге, успіх побудовано на інноваційній діяльності.
Основними ознаками підприємництва є: самостійність, відповідальність за прийняття рішень, їх наслідки, ризик, ініціативність, активний пошук нових, оригінальних рішень, орієнтація на досягнення комерційного успіху, прагнення до збільшення прибутків тощо.
Підприємництво є проявом науково-технічної, економічної (комерційної), організаційної творчості і новаторства. Сучасна західна література поділяє підприємницьку діяльність на три функції:
·         ресурсну (мобілізація капіталу, трудових, матеріальних і інформаційних ресурсів);
·         організаційну (організація виробництва, збуту, маркетингу, реклама);
·         творчу (новаторство, генерація і використання ініціативи, вміння ризикувати) [3].
Підприємливість виявляється у проблемних ситуаціях, коли треба зробити вибір і прийняти рішення, мобілізуючи для цього теоретичні знання й практичний досвід. У процесі навчання такі ситуації треба спеціально створювати – ідеться про ситуативні (контекстні) завдання.
Приклади проблемних запитань. На вітрині магазину відомої кондитерської фірми виставлено цукерки (молочний ірис), на обгортці яких зображено корову, а під зображенням дрібним шрифтом написано: «Не містить тваринних жирів». Чи варто купувати ці цукерки?
Що вигідніше: затрачати додаткову кількість енергії, щоб закип’ятити воду в чайнику, внутрішня поверхня якого вкрита накипом, чи спершу видалити накип? [2]
Розкриваючи роль хімії в сучасному суспільстві, можна звернути увагу учнів на те, що за кожним новітнім матеріалом чи лікарським засобом стоїть хімік-синтетик. «Хімік воістину творить нові світи, які не існували, поки не вийшли, оформившись, із його рук, подібно до того, як матеріал, щойно вийшовши з рук майстра, набуває сили й виразності витвору мистецтва» (Ж. М. Лен, лауреат Нобелівської премії). Обговорюючи з учнями це висловлювання вченого, можна розкрити творчу сутність праці хіміка, значення досягнень хімії у різних галузях, у повсякденному житті людини [2].
Серед ресурсів реалізації змістової лінії – зустрічі з успішними людьми – підприємцями, фермерами, винахідниками, інженерами, науковцями, спортсменами, акторами, які можуть бути й поміж батьків учнів. Під час таких зустрічей важливо показати учням не лише результат, а шлях до успіху, що виявляється, як правило, дуже повчальним.
Так, підприємливі люди, зваживши витрати на блакитне паливо, використовують, а часто й самотужки конструюють і виготовляють обладнання для перетворення побутових відходів на метан, тим самим розв’язуючи кілька проблем: здешевлення газу, звільнення території від відходів, збереження довкілля.
Про успішних, підприємливих людей не обов’язково повинен розповідати вчитель, повідомлення можуть підготувати самі учні.
Щодо фінансової грамотності, то ця складова змістової лінії ґрунтується на ключовій математичній компетентності. Можна сказати, що фінансова грамотність свідчить про наявність певної математичної компетентності. Отже, під час розв’язування розрахункових задач відбувається взаємне збагачення хімічної та математичної компетентностей.
Фінансова грамотність – це не тільки багаж знань і навичок, які формують правильне ставлення до особистих грошей, а і дозволяють людині приймати вигідні для себе рішення. Знайти раціональний шлях розв’язання будь-якої задачі надає можливість учню використовувати свої математичні навички.
Так, при розв’язанні задач з теми « Масова частка елемента в складній речовині» учням 7 класу можна запропонувати наступну задачу:
1.    Залізо – метал, виробництво якого посідає перше місце у світі. На території України є поклади таких залізних руд, як червоний залізняк (гематит) – Fe2О3, магнітний залізняк (магнетит) – Fe3О4 і бурий залізняк (сидерит) - FeСО3. Обчисліть, яку з цих руд доцільніше використовувати для виплавки чавуну і сталі. (Чавун і сталь -  сплави на основі заліза).
Зробивши обчислення на визначення масової частку Феруму  в рудах, учні роблять висновки, що більш доцільніше використовувати магнетит [4, с.19].
Індивідуальною або груповою формою роботи є  дослідницька діяльність. Учням 7 класу можна запропонувати навчальний проект «Зберігаючи воду – заощаджую родинний бюджет». Учні протягом певного часу спостерігають за процесом чищення зубів усіх членів родини, голінням батька  або старшого брата, миттям посуди тощо. Виконання проекту передбачає спостереження за процесом, його хронометраж (швидкість води в крані, термін процедури тощо), розрахунки об’єму витраченої води за добу, тиждень, рік однією людиною або усіх членів родини, аналіз економічності використання води, знаходження шляхів економії води, пропозиції щодо збереження сімейного бюджету.
При вивченні теми «Альтернативні джерела енергії» в межах ділової гри для старшокласників можна запропонувати групам «підприємці» розв’язання наступних завдань:
1-ша група. В України щорічно накопичується близько 120 млн т органічних відходів. Відомо, що з 1 т відходів можна отримати в середньому 500 м3біогазу (вміст метану в ньому становить 60%). Обчисліть, на скільки відсотків можна задовольнити енергетичні потреби України в метані (щорічно витрачається 70 млрд м3 метану), якщо всі органічні відходи переробляти на біогаз.   Відповідь: w(задоволення потреби у метані)=51,43%.
2-га група. На свинофермі, де знаходиться 2500 свиней, за добу можна одержати 400 м3 біогазу. З 1 м3 біогазу виробляють в середньому 22 МДж енергії. Розрахуйте скільки будинків на одну родину може задовольнити взимку така свиноферма, якщо опалення взимку будинку на добу в середньому становить 800 МДж.                        
Відповідь: свиноферма може взимку задовольнити опалення 11 будинків [5, Ст.29-30].
Розв’язання завдань практично-фінансового змісту дозволяють учням замислитися про раціональне використання матеріальних цінностей, сприяє формуванню уявлень про власне життя,  про суспільство  в цілому, розвитку здатності застосовувати отриманні знання у різних ситуаціях.
Англійський письменник Деніс Уітлі писав: «Є два важливих вибори в житті: прийняти обставини такими, якими вони є, або прийняти на себе відповідальність за їх зміни». Тому на уроках вчителю слід практикувати обговорення завдань з поясненням власного вибору, це в свою чергу, сприяє соціальному ставленню особистості дитини, підвищенню її активності, розвитку творчої ініціативи, формуванню відповідальності й почуття обов’язку.

                                                                  

Список літературних джерел
1.       Навчальні програми. Хімія. 7-9 клас, 10-11 клас (рівень стандарту). Вільний доступ [електронний ресурс]  http://chemists.ippo.kubg.edu.ua/?p=403.
2.    Величко Людмила. Наскрізні змістовні лінії в курсі хімії основної школи. «Підприємливість та фінансова грамотність». [електронний ресурс] //file:///C:/Users/XTreme.ws/Desktop/Фінансова%20грамотність/Bio_him_2_2018_8-11.pdf  – Режим доступу вільний. – Назва з екрану, дата звернення 10.02.2019.
3.      Вікіпедія – вільна енциклопедія. [електронний ресурс] https://uk.wikipedia.org/wiki. Режим доступу вільний. – Назва з екрану «Підприє́мництво, підприє́мницька діяльність», дата звернення 10.02.2019.
4.        Зубкова Т. Г. Реалізація наскрізних змістовних ліній на уроках хімії. Частина 1. – Х.: Вид. група «Основа», 2018.- 80 с. – («Б-ка журн. «Хімія»; Вип. 10).
5.      Зубкова Т. Г. Реалізація наскрізних змістовних ліній на уроках хімії. Частина 3. – Х.: Вид. група «Основа», 2018.- 112 с. – («Б-ка журн. «Хімія»; Вип. 12).











Комментариев нет:

Отправить комментарий